123 stickers

Dirk Smorenberg Schilderde Loosdrecht Toen De Watersport Nog Pure Luxe Was

Het idee is klassieke watersportgebieden als De Kaag, de Westeinder, de Loosdrechtse Plassen en de Friese Meren eens door de ogen te zien van kunstschilders, die daar zo’n honderd jaar geleden hebben gewerkt. Dankzij wat ‘internet-gewroet‘ zouden we kunnen genieten van de eerste artistieke vastleggingen van de ‘pleziervaart’. Zo niet, in elk geval een romantisch beeld kunnen krijgen van deze watersportgebieden, die later zo populair zouden worden. Een populariteit, die na de hoogtijdagen van de jaren 60 en 70 echter ook weer zou tanen. We beginnen deze maand bij de Loosdrechtse Plassen, waar als eerste de schilder Dirk Smorenberg (1883-1960) opduikt. Een van oorsprong Noord-Hollander, die aanvankelijk voor de marine en het militaire vak koos, maar vanaf 1906 zijn brood ging verdienen met schilderijen en tekeningen. Dat deed hij zonder opleiding. Eerst vanuit Alkmaar en Bergen, en later reizend door Nederland (Groningen, Renkum) en Europa (Engeland, Zwitserland). Hij bezocht zelfs Amerika. Vanaf 1920 heeft hij tot zijn dood op de Horndijk 3 in Loosdrecht gewoond. Daar had hij zich idyllische omstandigheden gecreëerd: een huis tussen de Loenderveense Plas – nu deels Waterleidingplas – en de Vuntus in, met een ruim atelier op het noorden, een etalage voor de verkoop van z’n werk, een luifel over een terras met een fantastich uitzicht, en een beschutte vlonder boven het water. Een ideale omgeving om andere schilders en kunstliefhebbers te ontvangen. Onder hen ook de jonge Carel Willink. Zijn tweede vrouw, achtien jaar jonger, vervulde de rol van gastvrouw. Hoewel Smorenberg (‘Smoor’ voor z’n vrienden) het stempel Art Deco schilder heeft gekregen, heeft hij in de meest uiteenlopende stijlen gewerkt. Hij schilderde landschappen, bloemen en – om het bij het water te houden- vooral waterlelies. Zijn latere bekendheid dankt hij met name aan zijn taferelen van de Loosdrechtste Plassen. Veel van deze schilderijen ademen een wat magische eigen sfeer, dankzij een on-Nederlands bijna pastel-achtig kleurenpalet en een zekere verstilling. Op de site van de Galerie Wijde Meren, vindt u in de rechterkantlijn veelzeggende herinneringen van zijn dochter aan haar vader Dirk Smorenberg (daar aangekomen even scrollen)

Laat een bericht achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X