Informatie voor de watersporter

Harde vlagerige wind plaagt eerste dag zonovergoten North Sea Regatta

Scheveningen – De Delta Lloyd North Sea Regatta in Scheveningen kende een stralende start op vrijdag 25 mei. Onder een strakblauwe hemel staken ruim 250 zeiljachten, catamarans en dinghy’s van wal voor de twee races van gistermiddag. De zeilcondities waren perfect, alhoewel de straffe, vlagerige noordoostenwind de zeilers parten speelde.

De wind met uitschieters tot wel 27 knopen leidde ook tot nogal wat schade bij diverse boten. Zeilen scheurden, spinnakers en genakers waaiden uit de lijken, grootschoten braken van de giek en blokken kwamen uit het dek. De Naruna, een Salona 45, moest al vijftien minuten na de start afhaken met een gescheurde genua. Ondertussen zijn de meeste schades weer hersteld en komen de zeiljachten vandaag gewoon weer aan de start. Volgens de voorspellingen staat er dan minder wind, maar blijft de zon.

Tijdens de officiële opening gisteren zorgde de organisatie voor een spectaculair schouwspel. Buiten in de haven ‘liep’ een stuntman op twee waterstralen een paar rondjes tussen de boten vol met borrelende bemanningen. Met behulp van twee spuiten in zijn handen hield hij zich in evenwicht.

De organisator van de Delta Lloyd North Sea Regatta Frans Sluyters maakte een vergelijking met de organisatie van een evenement als de Delta Llloyd North Sea Regatta: ‘Het is niet makkelijk en er komt heel wat bij kijken.”

IRC1: Elke heeft mindere dag
De IRC 1 telt een veld van tien deelnemers. De Elke (First 40) die nog zo succesvol de offshores won, had vandaag een mindere dag. Het team begon de wedstrijd met een Chinese gijp en scheurde even later het grootzeil en de genua. ‘Gek genoeg is onze spinnaker heel gebleven in die gijp”, vertelt bemanningslid Carla Roodenburg. ‘In de tweede race knalde ook onze grootschoot nog eens los. Morgen hebben we onze vaste bemanning weer en dat zijn we weer back in business.” De Bateleur van schipper Marco de Bat had met twee tweede plaatsen vandaag de beste papieren: ‘We hadden vier nieuwe bemanningsleden, waarmee we vanochtend nog even twee uur getraind hebben. Het pakte goed uit. De boathandling ging goed en de snelheid zat erin.”

IRC 2/3: Xcentric gaat voor Verbondsbezem
In de IRC 2/3 met 21 boten zeilde de J111 Xcentric Ripper van schipper Van der Starre vandaag meteen twee eentjes. Co-schipper Robin Verhoef: ‘We hebben goed gevaren. Op een gegeven moment gingen we zelfs dertien knopen met de gennaker en voeren we zulke gaten tussen ons en de rest. Voor een goede bootsnelheid hebben we flink geoefend in april op de Spi Ouest in La Trinité-sur-Mer en veel geleerd. Daar voeren we eenheidsklasse en konden we ons goed meten met gelijke boten. Dan komt het op hele subtiele verschillen aan, bijvoorbeeld in de settings van de mast en de boot. We willen voor de Verbondsbezem gaan, dus we gaan hier bij de NSR knallen. De Van Uden Reco Regatta telt ook mee en die hebben we al gewonnen.”

ORC: overtuigende dagwinnaars en gelukstreffers
In de ORC1 zeilde ook de Miles4Justice overtuigend twee eentjes. Beide keren voer het team tevens line honours. De schipper heeft geen schade gevaren, maar kreeg het bij het aanleggen toch even warm. De motor haperde en de boot moest opgevangen worden door andere zeilers. ‘Het was moeilijk zeilen”, zegt co-schipper Carry Knoops. ‘Er waren heel veel windshifts. De wind ging ineens van 14 naar 25 en weer terug naar 17 knopen. We konden er wel goed op anticiperen, maar het was lastig. Ik vond het wel heel spannend varen. De eerste start ging perfect, de tweede minder. Toen lagen we wat achter in het veld en dan moet je inhalen. Dat is veel moeilijker. Toch is dat ons gelukt en hebben we opnieuw line honours gepakt.”

In de ORC2 behaalde de Redan van schipper Hein van Schaik eveneens twee paaltjes, terwijl in de ORC3 de verschillen groot waren. De Jailbird behaalde een eerste en een zesde plaats, terwijl Ganxo de tweede wedstrijd won, maar de eerste wedstrijd een achtste plaats bezette.

Swan45: Professionals bepalen het veld
De Swan45’s zeilen met zeven boten in een eigen klasse. Omdat de wedstrijden van de Delta Lloyd North Sea Regatta meetellen voor het Swan45 North European circuit is het serieuze business voor de bemanningen. Professionals als Bouwe Bekking, Gerd-Jan Poortman en Arend van Bergeijk zijn ingehuurd om de crews te versterken. Bekking en Poortman zeilen mee op de VanUden. Bekking doet de tactiek en Poortman bedient de grootschoot. Schipper Harmen Tiddens is zeer verguld: ‘Zij hebben een heel hoog niveau van zeilen, als amateur leer ik daar veel van. In elk rak scheelt het wel 0,2 knoop, dat is ongelooflijk. De eerste wedstrijd ging heel strak en hadden we een goede voorsprong, bij de tweede zat het veld heel dicht bij elkaar. We hesen een te lichte spi en ineens trok de wind heel erg aan. Toen is hij uit zijn lijken geblazen. Maar ondertussen is hij al weer gemaakt.” De VanUden behaalde een eerste en een tweede plek vandaag.

J22: Een dag met meer en minder druk
Het was de dag met veel dubbele paaltjes. Ook Wouter Kolleman, in een veld van elf J22’s, voer twee keer een eerste plaats. Omdat de baan naar de kust toe lag, had de vloot te maken met steeds verschillende windsterktes en draaiingen. Het was moeilijk varen, zeker ook doordat de golfslag soms van alle kanten kwam. ‘Het was een klotsgolfslag”, vertelt Kolleman. ‘Dat verhoogde de moeilijkheidsgraad. We houden wel van veel wind, dus daar hadden we geen last van. Maar doordat hij steeds wisselde in sterkte, had je de ene keer heel veel druk en dan ineens weer geen druk. Meestal varen we op binnenwater en toch zijn we wel gewend om op stroom te zeilen, maar elke keer is het weer een verrassing hoe het uitpakt. Eens kijken of we morgen met minder wind ook de tegenstanders achter ons kunnen houden.”

Eenheidsklassen
In de kleinere eenheidsklassevloten won onder meer Erik Jeuring bij de J24’s en was Erik Wesselman de sterkste in de MaxFun25 klasse. Ben Koppelaar won bij de Melges24 en bij de First 31.7 was de Mon Amie van schipper Roland Swade de sterkste.

Catamaranveld
De catamarans gingen vandaag het water op voor een aantal oefenwedstrijden, morgen begint voor hen het serieuze werk. Dan beginnen de Delta Lloyd North Sea Regatta Series die tot en met maandag 28 mei duren. Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij waren de sterksten in de F18 klasse, die met 47 deelnemers veruit de grootste klasse is.

Feestelijke afsluiting
De eerste dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta wordt feestelijk afgesloten met optredens van Kissing the girl, de Crazy Piano’s en DJ Ruben. De zeilers kunnen tot in de late uurtjes genieten van het mooie weer en een feestelijke ambiance.

Over de Delta Lloyd North Sea Regatta
In het pinksterweekend van 25 t/m 28 juni 2012 zeilen honderden teams wedstrijden voor de Scheveningse kust. Verschillende disciplines doen hieraan mee: scherpe jachten, huidige en voormalige olympische klassen, eenheidsklassen, catamarans en open boten. (North Sea Regatta)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief