Informatie voor de watersporter

Spaanse boot MAPFRE winnaar eerste 'havenwedstrijd' van Volvo Ocean Race 2017-18 in Alicante

PERSBERICHT
Alicante – Het Spaanse team MAPFRE zeilde vanmiddag 14 oktober 2017 vastberaden naar de winst in de MAPFRE In-Port Race Alicante. Schipper Xabi Fernàndez en zijn bemanning namen net voor het startschot de gedurfde beslissing om achter de vloot langs te varen. Zij hadden de rechterkant van het eerste kruisrak voor ogen en gingen op het laatste moment recht op hun doel af. Met succes, want bij de eerste gate gingen ze nipt aan kop. Dongfeng Race Team met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, finishte als tweede van de in totaal zeven Volvo Ocean 65’s. Gevolgd door Vestas 11th Hour Racing Team.
“Het was duidelijk vanuit Juan Vila [navigator] en Rob Greenhalgh dat we in het eerste kruisrak naar de rechterkant van het veld zouden gaan voor meer wind. Onze intentie was om links te starten, maar Pablo Arrarte [stuurman] zag een gat ontstaan toen Team Brunel een slechte overstagmanoeuvre maakte en daarna niet kon accelereren. Wij grepen die kans om voor hen langs te kruisen, waarna we alle ruimte hadden. Vanaf dat we eenmaal aan die rechterkant zaten, ging alles goed”, blikt Fernàndez terug. De wind was zwak en nam later iets toe.
Bij de eerste gate bedroeg de voorsprong al bijna een minuut, die ze gedurende de race verder uitbouwden. Daarbij kozen ze vrijwel consequent voor steeds dezelfde zijde van het veld. Fernàndez over hun zege: “Om eerlijk te zijn, was het geen gemakkelijke race. We hebben in het begin risico genomen en dat pakte goed uit.”
Sun Hung Kai / Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord, begon goed en kwam als tweede boven bij de eerste gate. Daarna viel het team uit Hong Kong geleidelijk terug naar de zesde plek overall. Hoewel Team Brunel van schipper Bouwe Bekking moeilijk uit de startblokken kwam en als vierde de eerste boei rondde, zeilde het een sterk eerste voor-de-windse rak. Dat resulteerde in een tweede positie bij de benedenboei. Daarmee was het Nederlandse team terug in de strijd om de podiumplekken. Daarin mengden zich het Dongfeng Race Team en Vestas 11th Hour Racing Team.
Het Chinees/Franse Donfgeng Race wist halverwege de havenrace beslag te leggen op de tweede plek, die het niet meer afstond. Schipper Charles Caudrelier (FRA) blikt tevreden terug op hun eerste havenrace van de Volvo Ocean Race 2017-18: “Na de teleurstellende Proloog was het goed om weer terug in de voorhoede te zijn. Ook al waren de condities lastig, we konden toch terug in de race komen. Het sleutelmoment was toen we in het tweede voor-de-windse rak met een goede bootsnelheid Vestas voorbij gingen. Nadat we een gat hadden gecreëerd, was het makkelijker om van de winddraaiingen te profiteren zonder de vuile wind van andere boten.”
Vestas 11th Hour Racing van schipper Charlie Enright (USA) verwees uiteindelijk in de laatste meters Team Brunel naar de vierde plek. Charlie Enright: “Het was een spannende, eerste havenrace voor ons. Je weet dat het interessant wordt als je deze 65-voet lange racejachten met zwenkkielen op een parkoers van een mijl racet. Dat gaat gepaard met veel wisselingen, grote voorzeilen en heel veel draaien aan de koffiemolens. We hebben vandaag goede en slechte dingen laten zien. We zijn als derde geëindigd. Al met al geen slechte start van de campagne.”
Bouwe Bekking van Team Brunel sprak na afloop eveneens positief over hun vierde plek als resultaat: “Ik denk dat we het heel wat beter deden dan de oefenrace van gisteren. Dit is de tweede keer dat we met deze bemanning samen hebben gezeild. We hebben veel van de oefenrace geleerd. Vandaag hadden we een slechte start en daarna voeren we de boot heel mooi. We hebben de juiste en verkeerde beslissingen genomen, maar dat hoort bij het racen. Over het algemeen ben ik tevreden over hoe we vandaag hebben gezeild.”
Het Nederlandse team AkzoNobel eindigde als vijfde, gevolgd door Sun Hung Kai / Scallywag en tot slot Turn the Tide on Plastic.
De resultaten van de havenraces tellen niet mee voor de Volvo Ocean Race 2017-18, maar wel als tie-breaker als twee teams gelijk eindigen. In dat geval is de eindstand van de havenraces bepalend voor het eindresultaat voor de Volvo Ocean Race Trofee. Op zondag 22 oktober 2017 klinkt om 14 uur het startschot van de eerste etappe naar het Portugese Lissabon.
Uitslag MAPFRE In-Port Race Alicante:
team AkzoNobel, 2 punten
Turn the Tide on Plastic, 1 punt
Meer informatie www.volvooceanrace.com

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief