Informatie voor de watersporter

Van Oud Naar Nieuw In De 19de Eeeuw Willem Roelofs Was Grondlegger Van De Haagse School

In de serie 19de eeuwse schilders van hedendaagse watersportgebieden dit maal aandacht voor de kunstschilder Willem Roelofs (1822-1897). Deze geldt als één van de eerste Nederlandse schilders die in 1851 het schildersdorp Barbizon ten zuidoosten van Parijs bezocht, de bakermat van het impressionisme. Vanaf dat moment veranderde zijn klassiek romantische stijl geleidelijk in een impressionistische. Vanaf 1860 introduceerde hij deze ‘moderne manier van schilderen’ in Nederland. Roelofs met onder meer Hendrik Willem Mesdag als leerling, heeft zich in zijn leven ontwikkeld tot een van de de grondleggers van de Haagse School. Wie de schilderijen van Roelofs bekijkt, ziet goed waar deze schilder vandaan kwam, en waar hij naar op weg was. Hoewel steeds meer impressionist, is de klassieke penseel nooit helemaal uit z’n werk verdwenen. Roelofs vervulde een belangrijke rol in de schildersgemeenschap van Brussel, waar hij veel succes oogstte, prijzen won en lang woonde. Toch schilderde hij het liefst in Nederland. Behalve heel wat plattelands taferelen in Drenthe en Gelderland, ook de waterrijke gebieden van Utrecht en Noord- en Zuid-Holland. Zoals hier Loosdrecht in ochtendlicht – ‘Effet de matin’, met in de verte de heuvels van Het Gooi (..) – en Kortenhoef. Wie daar bekend is, zou zo’n 150 jaar later op het afgebeelde werk met een beetje goede wil zo de sloot van de Kortenhoefsedijk naar het Wijde Gat herkennen. Een gedachte, die het werk van Willem Roelofs weliswaar nóg dichterbij brengt, maar misschien toch iets te romatisch is…

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks ons watersportnieuws-overzicht