Informatie voor de watersporter

Zeer geslaagde 52ste editie van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace kent nauwelijks uitvallers

PERSBERICHT
Medemblik – De 52ste editie van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace is er een met een gouden randje. Het weer was perfect en van de 576 ingeschreven boten startten er 550, waarvan er 544 door de finishlijn zeilden. Zelden kende het evenement zo weinig uitvallers gedurende de race. De deelnemers startten vrijdagavond met zon en een matig briesje in veertien plaatsen rondom het IJsselmeer. De wind hield zich dit jaar keurig aan de regels. Bij de start was hij noordwest en hij draaide in de loop van de avond en nacht via het noorden naar het oosten, precies volgens de voorspellingen. Slechts iets harder dan voorspeld, bij de finish zo’n 5 Beaufort. Tactisch gezien konden alle deelnemers daar prima op inspelen.
Alle winnaars hebben andere keuzes gemaakt en verschillende trajecten gevaren. Sommigen kozen voor een start op het Markermeer omdat daar meer wind zou staan, anderen waren ervan overtuigd dat dit op het IJsselmeer het geval was. Drie van de tien winnaars startten in Stavoren, twee in Medemblik en twee in Lelystad Zuid, de rest in verschillende startplaatsen. Het wad was dit jaar niet favoriet, omdat wind en getij minder gunstig waren.
Van de 544 finishers kwamen 508 reglementair over de streep. Gezamenlijk legden zij 68150.89 mijlen af, fors meer dan vorig jaar (31062.11) toen meer dan de helft van de deelnemers de finish niet wist te bereiken door het wegvallen van de wind. Gemiddeld zeilden zij 134.16 mijl, tegen vorig jaar 122.29. In totaal zijn er 11996 rakken gevaren, ook fors meer dan vorig jaar (5814). Populairste startplaats was Enkhuizen Noord (84), met Stavoren (66) en Medemblik (53) en Lelystad Zuid (53) als goede tweede en derde. De mijlenrecords in de mono- en multihull klassen zijn opnieuw niet gebroken.
Feest op de kade
De gemeente Medemblik bood de zeilers traditiegetrouw een ontbijt aan voorafgaand aan de prijsuitreiking zondagochtend bij kasteel Radboud. Burgemeester Frank Streng is nauw betrokken bij het evenement. Hij deelde speculaas uit bij de start in Medemblik en voer de deelnemers op een rib tegemoet bij de finish op zaterdag. Na het zeilen duurde het feest op de kade van de Oosterhaven tot in de kleine uurtjes. De lijn van heftige onweersbuien die het land teisterde trok net onder Medemblik door, het weer bleef perfect.
Hans de Sonnaville, voorzitter van de Nederlandse Vereeniging van Kustzeilers, vond het een memorabele wedstrijd. ‘Zelden zulk goed weer gehad, alhoewel ik wat zenuwachtig was bij de binnenkomst van alle boten in Medemblik, toen er vijftien tot twintig knopen wind uit het oosten stond. Maar gelukkig is alles goed gegaan. Er zijn geen records gezeild, maar misschien hebben we wel de jongste deelnemer ooit mogen beleven. De elf weken oude Adriaan van Burgsteden zeilde 24 uur mee op de Wibo 930 Staal.”
Delta Lloyd sponsorde voor de tiende keer de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace. Janet Knipmeijer kon de zeilers bij de prijsuitreiking verblijden met de mededeling dat Delta Lloyd ook de komende jaren blijft sponsoren. Binnenkort starten de verzekeraar en de organisatie hun onderhandelingen in wat voor vorm de sponsoring gaat plaatsvinden.
Regatta radio
De Regatta Radio, in samenwerking met de streekomroep West Friesland, kende veel luisteraars. Thuisblijvers, zeilers en niet zeilers luisterden 24 uur naar live updates, tips van bekende zeilers en lekkere muziek. Het team van Regatta Radio hield interviews met deelnemers, de organisatie, de KNRM en vele anderen. Vanaf 17 uur ‘s middags op zaterdag waren er ook live beelden van de finish en interviews met publiek en zeilers via Youtube en regionale media.
ORC 1: ‘Meer wind op het Markermeer’
Schipper Couperus won met zijn Dehler 41 Endorphin de eerste prijs in de ORC 1 klasse. Volgens zijn berekeningen was Lelystad Zuid de beste startplaats. ‘Ik denk dat onze winst lag in het feit dat er meer wind was op het Markermeer. Ik heb van te voren de weerkaarten bestudeerd en er lag tot zaterdag 12 uur een kern van hoge druk boven de eilanden. Op het IJsselmeer zou minder wind zijn dan in het zuiden. Onze strategie pakte goed uit. We hebben veel spinnakerkoersen uitgezocht en gewacht op de draaiing van de wind naar het oosten.” Couperus doet voor de zevende keer mee, de vijfde keer als schipper. Het is voor het eerst dat hij op het podium van de Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace staat: ‘En meteen de eerste prijs weet weg te kapen”, zegt hij lachend.
Rond- en Platbodem: ‘Eten en drinken moet goed zijn’
De Jager van schipper Hermans won voor de zevende keer de eerste prijs in de Rond- en Platbodemklasse. ‘Ik doe voor de tiende keer mee”, vertelt Hermans. ‘Ons geheim? Het begint bij de navigator, dan degenen die de zeilen trimmen, maar ook het kombuis is belangrijk. Het eten en drinken is de motor van de boot, dus dat moet goed zijn. We zijn in Medemblik gestart, dat was voor ons het best haalbare, waar de bemanning nog op tijd aan boord kon komen. We zijn allemaal platbodemzeilers en zeilen veel wedstrijden met dit team. En we hadden nog een geheim wapen aan boord. Via Facebook meldde vorige week een Italiaanse zeilster zich als bemanning bij de Flevorace. Zij kan goed zeilen en was bij ons genuatrimmer en voordekker. Bovendien kwam in de eindfase haar felle Italiaanse karakter naar boven. Zij heeft ons op fantastische wijze aangemoedigd om op tijd binnen te komen. Dus was ze ook onze mental coach. We zijn heel blij met haar.”
ORC 3 en overall ORC: ‘Het wad was dit jaar ongunstig’
Schipper Zomer van de Blue June, een Standfast 43, mocht twee keer op het podium verschijnen. Hij won met zijn bemanning de eerste prijs in de ORC3 en de overall prijs in de ORC-klasse. ‘Onze tactiek was simpelweg heen en weer en op en neer”, vertelt Zomer lachend. ‘We startten in Stavoren, omdat je daar meteen een goede uitvalsbasis hebt met de noordwestenwind. Van daaruit konden we veel rakken oost-west met de Code 0 zeilen, voordat de wind naar het oosten draaide en daarna konden we lange rakken noord-zuid varen, ook weer met de Code 0. Voor ons is dat het gunstigste zeil. Normaalgesproken willen we zo snel mogelijk naar het Wad, maar dat was dit jaar niet gunstig. We waren met zijn zessen, op zich een gelegenheidsbemanning, maar wel goede zeilers. Met zes man kun je twee shifts maken, drie uur op en drie uur af. Dat ging fantastisch.”
Tim van Rootselaarprijs: ‘Door een fout in het laatste rak het mijlenrecord net niet gehaald’
De Leeloo, een Mat1180, van Harold Vermeulen won voor de derde keer op rij de Tim van Rootselaarprijs voor de monohull met de meeste mijlen in de wedstrijd. ‘We gingen voor het record”, vertelt Vermeulen. ‘Dat hadden we in feite ook gehaald, we zeilden 204,7 mijl, net 0,3 meer dan het record. Maar bij het plakken van de stickers merkten we dat we een fout hadden gemaakt in het laatste rak, dus dat moesten we laten vervallen. Daarmee kwamen we op 191,05 mijl. Heel zuur, maar we waren allang blij dat we nog wel reglementair gefinisht zijn. We hebben de hele week naar de voorspellingen gekeken en vrijdagavond zat een record van 208 mijlen erin. Zaterdagochtend bleek dat we nog 204,7 mijlen konden halen en daarop hebben we de hele dag gevaren. Helaas dus. Dat was wel een deceptie bij de finish. Verder ging alles goed, we hebben geen fouten gemaakt en met de voorspelde wind was het prima te plannen. Volgend jaar gaan we dus voor het record.”
Overige winnaars
Overall prijs tocht: Windverwachting, Maxfun 25, H. van der Werf.
ORC 1-4 zonder spi: Vidarr, Beneteau Oceanis 40, T. Koblitz
ORC 2: Jazz, J. Donderwinkel, Comfortina 42
ORC 4: Flyer, Friendship 34, C. Woord
VKSJ: Carmagnole, Mahonie marsdiepkruiser, G. Visch
FPC: Friends 11, Albin Vega, A. Leunis
Multihull: SeaMotions, Outremer 45, C. Keijser
De datum van de 53ste Delta Lloyd 24 Uurs Zeilrace in 2017 is 25 en 26 augustus.
Meer informatie www.deltalloyd24uurszeilrace.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief