Informatie voor de watersporter

Minder wind maakt North Sea Regatta op Pinksterzondag spannender en lastiger

Scheveningen – De Delta Lloyd North Sea Regatta 2012 stevent in sommige klassen af op een spannende ontknoping. Andere klassen laten juist versteviging van de koppositie zien. Door de zwakke wind waren de zeilcondities op zondag lastiger dan de afgelopen dagen. Vooral doordat de stroom in de ochtend nog sterker was dan de wind. De uitstelvlag ging erin op de wedstrijdbanen totdat de wind toenam. De zeilers van baan D (sportboten) en baan E (zwaardboten) gingen pas naar buiten toen de wind meer doorstond en ze de haven konden uitzeilen.

IRC: nieuwe koploper en ongenaakbaar
De IRC1 klasse heeft een nieuwe koploper. De Elke (First 40) is naar de vierde plaats gezakt. De Baraka GP (Swan42) van schipper De Graaf kwam vandaag goed uit de startblokken en zeilde zich naar de top van het klassement. Het team dat voor de helft uit familieleden bestaat, vaart al lange tijd met elkaar. ‘Het is een lastige competitie”, vertelt bemanningslid Dirk de Graaf. ‘Het moeilijke in dit veld is dat we onze rating kapot moeten varen. We kunnen wel als eerste over de finish komen, maar als we niet genoeg marge hebben op nummer twee dan winnen we alsnog niet. De veel grotere Silveren Swaen en Moana zeilen vaak over ons heen en dan is het moeilijk vrije wind te krijgen. Maar vandaag is het gelukt iedereen achter ons te houden en pakten we twee keer line honours. We groeien langzaam, hadden scherpe starts en een duidelijk plan dat we ook vasthielden. Elke dag worden we een stap beter. De laatste maanden hebben we goed getraind en dat vertaalt zich in bootsnelheid. Downwind varen we van iedereen weg, maar de kunst is om upwind genoeg marge te krijgen. Twee rondjes is eigenlijk net te weinig om de rating te verbeteren, drie zou beter zijn. Vorig jaar startten we met de Swan45-klasse, daaraan konden we ons heel goed optrekken. Maar die hebben dit jaar een eigen start. Morgen is de laatste dag, kijken of we de stijgende lijn kunnen vasthouden, dan mogen we een biertje extra open trekken.” In de IRC2/3 blijft de Xcentric Ripper (J111) van schipper John van der Starre ongenaakbaar voor de rest van het veld. Het verschil met nummer twee is tien punten. De zege kan Van der Starre dan ook bijna niet ontgaan.

Swan 45: Samantaga royaal aan kop
In de zeven boten tellende Swan 45-klasse gaat de Samantaga van Philippe Moortgat en Patrick van Heurck royaal aan de leiding. ‘Vandaag ging het ook heel goed, twee eerste plaatsen en een derde plek”, aldus Van Heurck. ‘We hadden twee mooie starts en de laatste was wat moeilijker. We hebben een goede ploeg. Ze zijn heel rustig aan boord, gemotiveerd en geconcentreerd.” Aan concurrentie geen gebrek, zoals van de Van Uden met onder meer de Volvo Ocean Race-veteranen Bouwe Bekking en Gerd-Jan Poortman. Al waren die in de eerste dagrace wat te gretig. Bekking: ‘We waren met de stroming mee te vroeg over de lijn en moesten dus tegen de stroom in terug. Toen waren we zo’n eind achter en dan is het proberen om terug te komen. We hebben twee bootjes gepakt en we zijn heel dichtbij nummer vier gekomen, dus het was een goede wedstrijd. Daarna waren we derde en de laatste race hebben we gewonnen. Het was dus een stijgende lijn.” De Van Uden staat na negen wedstrijden tweede, gevolgd door de Checkmate van Peter de Ridder.

ORC: consolidatie
In de ORC1 en ORC2 is de top eveneens onveranderd. Schipper Leon Westhoeve verstevigde met de B&H 41 Soulmate zijn positie met twee eerste plaatsen en de Lenco (Salona 37) van schipper Erik van Vuuren eveneens. In de ORC 3/4 levert deelname aan de offshore races het team van Zeilmakerij.com nog steeds de eerste plaats op, ondanks een vijfde en een negende plek vandaag. Schipper Wessel van der Werf: ‘We varen nog niet supergoed. We eindigen nog steeds niet echt als eerste, maar er zit een stijgende lijn in. Gisteren hadden we niet zo’n lekkere dag, we moesten in de flow komen. Eigenlijk moeten we ook altijd even wennen op stromend water. Vandaag ging het beter. De communicatie verliep in het begin niet goed. We hebben wel een vast team, maar we kregen de juiste snaar niet te pakken. Dan is het moeilijk weer uit de neerwaartse spiraal te komen. Maar de stijgende lijn gaan we morgen doorzetten.”

Catamaranklassen: kers op de taart
In het F-18 veld heeft Team Boskaliszeiler Gunnar Larsen met gelegenheidsbemanning Lamberto Cesari (ITA) de leiding overgenomen van team Delta Lloyd Coen de Koning en Thijs Visser. Larsen: ‘We zijn ongelooflijk tevreden. We hebben twee keer een eentje, een keer een tweetje en een vierde plek gevaren. De vierde plek was eigenlijk een zesde, maar doordat twee teams te vroeg gestart waren, werd dat een vier. Het waren lastige omstandigheden. Bij de start was er geen wind en honderdvijftig meter na de lijn kon je dubbel in de trapeze gaan staan. Vijftig seconden voor de laatste start kwamen we erachter dat we niet lekker in de lijn lagen en zijn toen gegijpt en er ergens tussen geprikt. Dat was niet ideaal. Als je dan uiteindelijk vierde blijkt te zijn, is dat een kers op de taart.”

J24: allemaal eentjes
Bij de J24’s staat Erik Jeuring eenzaam aan de top. Op de laatste wedstrijd na heeft hij met zijn team allemaal eentjes gevaren. Ze staan tien punten voor op nummer twee. Jeuring: ‘Het ging goed vandaag. Morgen willen we vanzelfsprekend weer vooraan eindigen. Het waren uitdagende wedstrijden door de sterke stroming en de wind. Daar hadden we wat moeite mee. Het gaf een vertekend beeld op het water, waardoor je niet goed zag of je voorop of achterop lag. Hans Hussen is onze grootste concurrent. Ik vermoed dat we morgen een leuke uitdaging tegemoet gaan.”

Overige eenheidsklassen
De overige eenheidsklassen laten geen andere koplopers zien dan de andere dagen, behalve bij de SB20. Daar heeft Paul Gast de leiding met een punt verschil overgenomen van Marco van Driel. De ontknoping van die strijd kan morgen nog spannend worden.

Olympisch en paralympisch afscheid
Aan het einde van de zonovergoten zeildag namen de deelnemers aan de Delta Lloyd Regatta op spectaculaire wijze afscheid van de olympische en paralympische zeilers. Organisator van de Delta Lloyd North Sea Regatta Frans Sluyters zong ten afscheid met een eigen gemaakte tekst elke sporter apart toe op de melodie van ‘Suzanne’ van VOF de Kunst. Het omgebouwde refrein ‘succes daar’ werd uit volle borst meegezongen door de ruim 1500 aanwezige deelnemers aan de Delta Lloyd North Sea Regatta. De olympiërs en hun coaches scheepten vervolgens in op een uniek zeiljacht, de veertig meter lange J-klasse Rainbow om daarmee het zeegat uit te zeilen, symbolisch naar het Engelse wedstrijdwater in Weymouth.

Laatste feestavond
De laatste feestavond met optredens van de Dave Captain Midnight solo, Girls wanna have fun en DJ Russel en saxy tunes ging tot in de late uurtjes door. Vandaag, tweede pinksterdag, is de laatste dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta. (North Sea Regatta, ‘Zeilers zwaaien Olympiërs uit’- De Telegraaf Vaarkrant)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief